In dit artikel leest u per situatie of er een handtekening benodigd is voor uw aanvraag van eHerkenning. Ook leest u in welke situaties er meerdere personen dienen te tekenen.
Wanneer een aanvraag voor eHerkenning wordt ingediend, is toestemming vereist van de bevoegde vertegenwoordiger (bestuurder of directeur) van de desbetreffende organisatie. Het uittreksel van de Kamer van Koophandel biedt inzicht in wie deze vertegenwoordiger(s) zijn.
In organisaties waarin meerdere bevoegde vertegenwoordigers op het uittreksel van de Kamer van Koophandel zijn vermeld, is het doorgaans vereist dat de meerderheid van hen de aanvraag voor eHerkenning ondertekent.
Afhankelijk van de wijze waarop de bevoegdheid is vastgelegd en het specifieke niveau van eHerkenning dat wordt aangevraagd, kan het aantal benodigde handtekeningen van bestuurders variëren. Hieronder vindt u een overzicht in de tabel.
eHerkenning niveau | Zelfstandig bevoegd | Gezamenlijk bevoegd | Beperkt bevoegd |
EH2+ | Één handtekening | Twee handtekeningen | Twee handtekeningen |
EH3 | Één handtekening | De meerderheid van het totaal aantal bestuurders* | De meerderheid van het totaal aantal bestuurders* |
EH4 | Zowel de bestuurders als de gebruiker dienen voor de aanvraag te tekenen en zichzelf persoonlijk te identificeren. Er mogen geen beperkingen in de bevoegdheid zijn. |
Zowel de bestuurders als de gebruiker dienen voor de aanvraag te tekenen en zichzelf persoonlijk te identificeren. Er mogen geen beperkingen in de bevoegdheid zijn. |
Zowel de bestuurders als de gebruiker dienen voor de aanvraag te tekenen en zichzelf persoonlijk te identificeren. Er mogen geen beperkingen in de bevoegdheid zijn. |
*Indien statutair is vastgelegd dat de tekenbevoegdheid in alle aangelegenheden aankomt op een x-aantal bestuurders, of als er andere regelingen voor uw organisatie zijn vastgelegd, dan kunnen wij deze honoreren indien de (officiële) stukken bij uw aanvraag zijn aangeleverd en hieruit blijkt dat de opgegeven personen tezamen bevoegd zijn (ondanks dat er meer bestuurders zijn).
Iedereen mag eHerkenning aanvragen, zolang de aanvraag wordt ondertekend door de bevoegd vertegenwoordiger(s). Op het KvK-uittreksel wordt onder het gedeelte Eigenaar, Bestuurders of Gevolmachtigde genoemd wie de bevoegd vertegenwoordiger(s) is en in welke mate de persoon bevoegd is.
Geen bevoegd vertegenwoordiger op het KvK-uittreksel?
- Rechtspersoon (B.V., N.V., etc.)
Er is een rechtspersoon opgenomen op het KvK-uittreksel bij ''Bestuurders'' of ''Gevolmachtigden''. U vindt de gegevens van de bevoegd vertegenwoordiger terug in het KvK-uittreksel van de opgenomen rechtspersoon. Een kopie van dat bovenliggende KvK-uittreksel dient u ook bij ons aan te leveren. Wij hebben ten alle tijden een natuurlijk persoon nodig die als vertegenwoordiger geregistreerd staat. - Overheidsorganisatie
Als u een aanvraag doet voor een overheidsorganisatie kunt u middels aanvullende stukken de bevoegdheid van de aanvrager aantonen. U kunt hierbij denken aan mandaten, aanstellingsbrief, ed. Een kopie daarvan dient u bij ons aan te leveren. - Aanvraag voor de gemeente
Bij de gemeente is de burgemeester altijd zelfstandig bevoegd. In dit geval raden wij u aan om direct een machtigingenbeheerder met beheerdersrechten aan te stellen. Hierdoor hoeft de burgemeester niet als bevoegd vertegenwoordiger opgegeven te worden bij iedere aanvraag. Voor meer informatie over de machtigingenbeheerder kunt u hier klikken.