Overslaan naar inhoud
Nederlands
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Thumbprint wijzigen

In dit artikel leest u welke stappen u moet nemen om uw Thumbprint te wijzigen voor uw eHerkenning EH4.

Wanneer u een nieuw PKI-certificaat ontvangt, bijvoorbeeld bij verlenging of vervanging, verandert ook de bijbehorende thumbprint (vingerafdruk) van het certificaat. Omdat deze thumbprint gekoppeld is aan uw eHerkenning op niveau 4 (EH4), is het van belang dat u deze wijziging tijdig doorgeeft.

In dit artikel leggen we stapsgewijs uit hoe u dit op de juiste manier doet.


Wat is een thumbprint?
De thumbprint is een unieke, digitale vingerafdruk van uw Beroepsgebonden- of Persoonsgebonden PKI-certificaat. Deze wordt gebruikt om uw identiteit en de echtheid van het certificaat te verifiëren. Bij een nieuw certificaat hoort altijd een nieuwe thumbprint.

Hoe geeft u de wijziging door?
Via het wijzigingsformulier kunt u de Thumbprint wijziging doorgeven. Indien u machtigingenbeheerder bent kunt u het formulier digitaal ondertekenen met uw certificaat en per mail versturen (zie stap 5). Als u geen beheerder bent moet het formulier met pen worden ondertekend en per post worden verstuurd.


1. Klik hieronder (in de blauwe kolom) op de link om het wijzigingsformulier te openen.

Klik hier voor het wijzigingsformulier.

2. Volg onderstaand stappenplan.


Stappenplan: Wijzigen van de thumbprint bij EH4

Voorbereiding
Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt:

  • De oude thumbprint (huidig gekoppeld aan uw eHerkenning)
  • De nieuwe thumbprint (van het nieuw ontvangen certificaat)

    Weet u niet welke u moet kiezen? Klik hier om te controleren hoe u de Thumbprint kunt opzoeken.
  • Gegevens van:
    • De organisatie;
    • De eventuele machtigingenbeheerder binnen uw organisatie;
    • De gebruiker (indien anders dan de beheerder).

 

Stap 1: Gegevens van de organisatie invullen
Op de eerste pagina van het wijzigingsformulier vult u de gegevens van de organisatie in.

Stap 2: Toestemming aangeven
Op de tweede pagina geeft u aan wie toestemming geeft voor de wijziging:

  • Bij de vraag "Een bevoegd vertegenwoordiger geeft toestemming?": Indien er een beheerder aanwezig is binnen uw organisatie, kies dan Nee.
  • Bij de vraag "Een machtigingenbeheerder geeft toestemming?": kies Ja.

Vervolgens kunt u de gegevens van de machtigingenbeheerder invullen.

Stap 3: Gebruiker specificeren
Bij de stap Gebruiker:

  • Bij de vraag "Is de machtigingenbeheerder ook gebruiker van het eHerkenningsmiddel?" Vul dan Ja of Nee in.
  • Vul de gegevens van de gebruiker in.
  • Geef bij deze stap ook de oude thumbprint van het huidige certificaat op.

Screenshot 2025-09-26 133819 test

Stap 4: Nieuwe thumbprint invullen
In de stap Gegevens wijzigen:

  • Vul alleen de nieuwe thumbprint in die hoort bij het recent ontvangen PKI-certificaat.

Stap 5: Controleer uw gegevens
Controleer of alle gegevens volledig en correct zijn ingevuld en klik op volgende

Stap 6: Voorwaarden
U dient akkoord te gaan met de voorwaarden en klik op Versturen.

Stap 7: Vervolgstappen
Uw wijzigingsverzoek is ingediend. Lees de instructies op deze pagina goed door voor de juiste vervolgstappen. In veel gevallen moet u het formulier uitprinten, laten ondertekenen en per post naar ons op te sturen.

Alleen als u ook machtigingenbeheerder bent mag u het wijzigingsformulier digitaal ondertekenen, zie stap 8 voor de instructies.

 

Stap 8: Digitaal ondertekenen
De machtigingenbeheerder mag het wijzigingsformulier digitaal ondertekenen, met zijn/haar eigen PKI-certificaat. Zie dit artikel waarin beschreven wordt hoe u PDF bestanden digitaal kunt ondertekenen met behulp van Adobe.

Let op! Tijdelijk zijn onze PDF bestanden beveiligd, ook tegen digitaal ondertekenen. U moet daarom een nieuwe PDF maken. Open de PDF van het wijzigingsformulier en ga naar afdrukken, selecteer als printer print naar PDF en sla dit bestand op.

Open het nieuwe PDF bestand en onderteken het document digitaal met behulp van de stappen in dit artikel.

Belangrijke aandachtspunten

  • Een nieuw PKI-certificaat betekent altijd een nieuwe thumbprint.
  • Alleen de beheerder kan de aanvraag digitaal te ondertekenen. Mits de beheerder ook beschikt over een Beroepsgebonden/Persoonsgebonden PKI-Certificaat.